חוקי עזר עירוניים

על פי חוק איסוף ופינוי פסולת למחזור התשנ"ג 1993, לכל רשות מקומית ניתנת סמכות לקבוע תקנות לגבי איסוף הפסולת בשטחן. בנוסף, מנסה המשרד לאיכות הסביבה לדרבן את הרשויות המקומיות לקחת על עצמן את האחריות להגדיל את אחוז הפסולת הנשלחת למחזור ולא להררי אשפה הנערמים ומאיימים על עתידו של כדור הארץ. ידיעת התקנות והנהלים הנהוגים בכל עיר ורשות מקומית בארץ חשובה במיוחד בעת פינוי דירה – פעולה שמטבע הדברים כרוך בה, ברוב המקרים, פינוי כמות לא מועטה של פסולת, וחשוב מאוד שזו תפונה בצורה מסודרת וחוקית, מבלי לזהם את הסביבה ומבלי להסתכן בקנס (שעלול להיות גבוה למדי!)

ימים ספציפיים לפינוי פסולת

כמויות קטנות של פסולת ביתית, אלה הנגרמות כתוצאה מהפעילות היומיומית השגרתית, מפנים כמובן אל פחי האשפה השונים הנמצאים בסמיכות לכל בניין מגורים. אולם בעת פינוי דירה – בין אם כשרוצים להשמיש דירה לקראת מכירה או השכרה (בדרך כלל לאחר שהדיירים הקודמים נפטרו או עברו לבית אבות), וביתר שאת כשמדובר במקרה של אגרנות כפייתית – כמות האשפה גדולה מכדי שפחי האשפה הסטנדרטיים יקלטו את כולה, ונוצר צורך לרכז את הפסולת בסמוך לפחי האשפה, לרוב במרחב ציבורי, עד שרכבי פינוי האשפה של הרשות המקומית יאספו אותה.

  צריכים לפנות דירה? מלאו פרטים בצור קשר ונוכל לעזור לכם בהקדם  

מאחר שהרשויות המקומיות, במקרים רבים, אינן מסוגלות להגיע לכל נקודה ונקודה בשטחן מדי יום, הן מחליטות על מועדים קבועים בהם תיאסף הפסולת החריגה, ומנחות את הציבור להוציא את הפסולת אל המרחב ציבורי זמן קצר ככל האפשר לפני מועדים אלה – כך שהפגיעה בסדר ובניקיון, ובאיכות חיי התושבים כולם, תהיה מינימלית. בכפר סבא, למשל, חובה להוציא את הפסולת יום לפני יום הפינוי (שמשתנה מאזור לאזור בעיר), ורק אחרי 12:00. בגבעתיים פסולת חריגה מפונה בימים ראשון ושלישי בשעות הבוקר, אולם העירייה אינה מפנה ארונות ומי שצריך תוך כדי  פינוי דירה להיפטר מארונות ישנים יהיה חייב להעביר אותם בכוחות עצמו אל אתר פסולת מורשה (או לחכות לל"ג בעומר ולנצל את הארון למדורה גדולה, כמובן במקום מורשה להדלקת אש…)

באופן כללי, ישנם הבדלים לא רק בין רשות מקומית אחת לשנייה אלא גם בין אזורים שונים השייכים לאותה רשות מקומית, וכמובן שהתקנות עשויות להשתנות מעת לעת וכך גם הימים שנקבעו לשם איסוף הפסולת – ועל כן השלב הראשון בתהליך של פינוי דירה צריך להיות בירור מקיף מול הרשות המקומית הרלוונטית מהם הנהלים העדכניים.

  צריכים לפנות דירה? מלאו פרטים בצור קשר ונוכל לעזור לכם בהקדם  

רעש ובעיות חנייה בעת פינוי דירה

סוגיות נוספת שעשויה להתעורר בעת פינוי דירה הן רעש חריג וענייני חנייה שונים, וגם אותם יש לברר מול הרשות המקומית.

אמנם פינוי תכולת דירה אינו בהכרח פעולה רועשת, בוודאי לא כמו שיפוץ, אולם בחלק מהמקרים כן נוצרת המולה רבה. ככלל, מומלץ לתזמן את הצעדים המרעישים לשעות שאינן שעות המנוחה (14:00 עד 16:00), לא מוקדם מדי בבוקר (רצוי אחרי 9:00) וגם לא בשעות הערב (עדיף לסיים עד 18:00). כדאי גם ליידע מראש את השכנים לגבי הסיכוי שייווצר רעש חריג ולהבטיח כי ייעשה כל מאמץ לצמצם את היקפו.

בחלק מהמקרים פינוי דירה מחייב הצבת מכולה צמודה לבניין בו נמצאת הדירה שתכולתה מפונה. גם הצבת מכולה חייבת להיעשות בהתאם לחוקי העזר העירוניים של הרשות המקומית, ועל מנת להימנע מקנסות מכבידים ועוגמת נפש כדאי לברר בדיוק איפה אפשר להחנות ואיך עוד בטרם מתחילים בפינוי.

אלה המחליטים לוותר על פינוי בכוחות עצמם ושוכרים חברה לפינוי דירות טוב יעשו אם יקפידו לעבוד אך ורק עם חברה מורשית – כך יקטן הסיכוי להפרות חוק ולנזקים שהן גורמות.