מעבר דירה, משרד, מפעל או מבנה מכל סוג הם תמיד מלאכה מורכבת, המביאה לשינוי משמעותי בחייהם של לא מעט מעורבים. נקודה מרכזית שיש לתת עליה את הדעת היא שעל מנת שהכל יתבצע בצורה ראויה נדרש שההובלה תיעשה על פי הספר. אחד התרחישים המרכזיים בתחום הוא זה בו יש צורך לבצע הובלה של מטען חורג, מה שעשוי להידרש בלא מעט מצבים: הדוגמא אליה נתייחס במאמר היא זו המרכזית של מבנים ניידים במשק חקלאי אשר מעוניינים לפנות. הנה כל מה שחשוב לדעת על אופן ההעברה של מטענים חורגים ועל חברות שלוקחות על עצמן את המלאכה החשובה הזו.
ראשית: מה הופך מטען לחורג?
לא ניתן לדבר על הובלת מטען חורג מבלי להתייחס למצבים השונים אשר מגדירים מטען מסוים ככזה. ואכן, סקירה מהירה של התחום מאפשרת להצביע על מספר תרחישים מרכזיים שמביאים להגדרה הזו ואשר מנוסחים בתקנות התעבורה, חוק שירותי ההובלה ובישראל וכן בתקנות שירותי התעבורה. ראשית, מדובר כאן על מטען אשר נחשב לחורג עקב מידותיו או משקלו: קצרה היריעה מלפרט כאן על ההגדרה המדויקת, בכל אחד מהתרחישים, כאשר גם סוג הרכב משחק תפקיד. על כל פנים, מבנים ניידים המהווים חלק ממשקים חקלאיים נכנסים לרוב לתמונה בנקודה הזו.
בנוסף, מטען עשוי להיות חורג גם עקב מידת הסכנה הגבוהה יחסית שהוא מגלם בתוכו, לכאורה או שלא: חומרים מסוכנים עונים על ההגדרה הזו. כאן בדיוק מתחילים לדבר על ההיבט הבטיחותי של ההובלה, שחייב להילקח בחשבון במלוא הרצינות: שימו לב שמדובר כאן על סיכון אפשרי לבעלי המקצוע שלוקחים על עצמם את המלאכה (למשל, העמסת פריטים כבדים), כמו גם אנשים אשר עלולים להיחשף אליו בכל שלב (לדוגמא, נפילה של המטען בכביש או תאונת דרכים בה הרכב הנושא אותו מעורב).
המפתח להובלה נכונה
הובלת מטענים חורגים, מעצם ההגדרה שלה, היא עסק למקצוענים בלבד. רק חברות המנוסות בכך ומחזיקות בכל הציוד הנדרש יכולות לבצע זאת בצורה בטוחה, עם מינימום סיכונים, וכן בפרק הזמן המהיר ביותר האפשרי. ההליך מצריך תכנון מוקפד, למשל בכל הנוגע לחלוקת המשקל על גבי הרכב המוביל אותו באופן נכון. דגש משמעותי אחר צריך להיות מושם על הצמדת המטען, אשר חייבת להיעשות ללא כל דופי.
כיאה למורכבות המשימה, החוק הישראלי מגדיר מספר תקנות שחייבים לעמוד בהם: לא רק מבחינה בטיחותית, אלא גם על רקע הבדיקות התכופות הנעשות לגורמים אשר עוסקים בהובלות של מטענים חורגים בישראל. בין הסעיפים המרכזיים אפשר להצביע על איסור לחריגה של המטען ליותר ממטר אחד מחוץ לנקודה הקיצונית ביותר בחלקו האחורי או הקדמי של הרכב, איסור חריגה מיותר משליש האורך של המשטח המשמש להטענה וכן סימוי ראוי של כלי הרכב והמטען גם יחד. יש לשים לב לכך שישנן הגבלות גם בכל הנוגע למשקל הכולל של כלי הרכב והמטען גם יחד, אשר אי עמידה בהן מהווה עבירת תעבורה וסכנה בטיחותית מהשורה הראשונה.
על כל פנים, הדגש שלכם – אלה אשר עבורם נעשית ההובלה – צריך להיות מושם על בחירה בחברת הובלות המחזיקה בכל האישורים, המסמכים והרישיונות הנדרשים בתחום חיוני זה. על החברה להחזיק בציוד שינוע, קשירה ואחיזה, המותאמים לסוג המטען הספציפי. בנוסף, חשוב לוודא שההובלה נעשית עם ביטוח מלא של המטען, על כל צרה שלא תבוא.